Mi jelenti ma a biztonságos gyerekkort? Hogyan hat a digitalizáció a gyerekek fejlődésére? Milyen kihívásokkal szembesülnek a világ különböző részein élő gyerekek? Ezekre a kérdésekre keresik a válaszokat a Child Space / Gyerekterek című nemzetközi tudományos konferencia keretében megvalósuló kerekasztal-beszélgetés résztvevői, Gyurkó Szilvia, Kárpáti Andrea és Juhász Árpád 2025. június 4-én Budapesten, a Humán Tudományok Kutatóházában.
A beszélgetés során jogi, társadalomtudományi, pedagógiai és kulturális szempontból közelítenek a gyerekkor kérdésköréhez. Kiemelt hangsúlyt kap az a kérdés, hogyan alakítják a gyerekek saját tereiket – akár a múltban, akár a jelenben –, és hogyan hatnak ezekre a globális világ és digitális kor kihívásai.
Időpont: 2025. június 4., szerda18:00–19:30, Facebook-esemény
Helyszín: Humán Tudományok Kutatóháza (Budapest 1097, Tóth Kálmán utca 4., földszinti konferenciaterem)
A kerekasztal-beszélgetésnek keretet adó Child Space / Gyerekterek című nemzetközi tudományos konferencia célja, hogy a történeti és biológiai tudományok eszközeivel új szemléletet kínáljon a gyerekkor vizsgálatához. A múlt gyerekei sem voltak láthatatlanok: testi maradványaik, valamint a róluk szóló tárgyi és írásos emlékek arról tanúskodnak, hogyan alakította fejlődésüket a környezet, a társadalmi státusz vagy épp a szülői attitűd. A kutatások révén jobban érthetővé válik a modern kapcsolatrendszerek alakulása is.
A konferenciához kapcsolódóan a szervezők gyerekrajzpályázatot hirdettek Élet a múltban — A múlt gyerekszemmel címmel, amelyre több mint 240 pályamű érkezett. A konferencia nyitónapján a rajzpályázat munkái kiállítás keretében lesznek megtekinthetők. A pályázat eredményhirdetése a kerekasztal-beszélgetés előtt, 17 órától kezdődik.
A beszélgetés során a résztvevők többek között arról beszélnek majd, mit jelent ma és egykor gyereknek lenni. Mit jelent a gondtalan gyerekkor? Létezik-e társadalomtól vagy kultúrától független alapelv, amely mentén ez megvalósítható? Bár ma soha nem látott mennyiségű információ áll rendelkezésünkre a gyerekek szükségleteiről, kérdés, mennyire tudjuk ezeket összehangolni a jelen társadalmi elvárásokkal.
Az elmúlt évtizedekben gyökeresen átalakult a gyerekek szociális környezete: a hagyományos családmodellek mellett egyre jellemzőbbek az egyszülős és mozaikcsaládok. A társadalom mennyire tudott alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz?
A digitális világ térnyerésével új kérdések is felmerülnek: hol húzódik a határ a hasznos digitális eszközhasználat és a túlterhelés között? Milyen hatással van a digitalizáció a gyerekek fejlődésére, tanulására, mentális egészségére? Milyen következményekkel jár, ha már a születéstől kezdve dokumentált életet élnek az online térben?
A vizualitás napjainkra domináns kifejezési formává vált, ezért a vizuális kultúra fejlesztése az oktatásban is kulcsfontosságú. De hogyan hat ez a szövegértésre, a fogalmazási készségekre? Hogyan kommunikálnak a mai gyerekek – és hogyan érthetnénk meg őket jobban, az ő nyelvükön?
Végül: milyen különbségek tapasztalhatók a világ más-más részein élő gyerekek életkörülményeiben? Hol tartunk mi, magyarok a gyermekjóllét kérdésében? És hol van szükség sürgető fejlődésre?
A kerekasztal-beszélgetés célja, hogy új narratívákat, friss nézőpontokat mutasson be a gyerekkor fogalmáról – kulturális, társadalmi és földrajzi különbségeket is figyelembe véve.
A kerekasztal meghívott résztvevői:
A beszélgetés a HUN-REN BTK Régészeti Intézet, a HUN-REN BTK Archeogenomikai Intézet, az ELTE BTK Régészettudományi Intézet, valamint az ELTE TTK Biológiai Intézet Embertani Tanszéke által közösen szervezett Gyerekterek. Új narratívák és nézőpontok a gyerekek biorégészeti és bioszociális kutatásában című nemzetközi tudományos konferencia keretében, valamint a Glossza szerkesztőségének közreműködésével valósul meg.