Torlódó zenetörténeti korok, a toplisták élén álló táncdalokat felváltó jazz, az otthoni zenehallgatás eszközeivé váló lemezjátszók a szocialista Magyarországon… A Glossza második adásában Barna Emília szociológus és Ignácz Ádám zenetörténész beszélget a digitális zeneiparról és a zenei fogyasztást átalakító streaming oldalakról.
A zenehallgatásban igazi fordulópontot jelentett, amikor tömegesen lehetővé vált az otthoni zenehallgatás. Azzal, hogy a lemezjátszó a mindennapi élet eszközévé vált, az ember végre saját maga tudta kiválasztani, hogy mit is akar hallgatni otthon. Ez a szocialista Magyarországon sokak számára sokáig elképzelhetetlen volt. A legális és illegális összejöveteleket, a lemezjátszók és a rádiók korát ma már felváltották a streaming oldalak és az online zenehallgatás, amely még inkább átformálta a zeneipart, a zenehallgatást és elmosta a komoly és könnyű közötti határokat.
De mitől lesz egy zene „könnyű” vagy éppen „komoly”? Hogyan változott a populáris zene Magyarországon, és milyen hatással volt a szovjetizáció a zenei kultúrára? Miképpen alakult a populáris zene kutatása? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket jár körül a Glossza második adása, amelynek vendégei Ignácz Ádám zenetörténész, a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének tudományos munkatársa és Barna Emília szociológus, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szociológia és Kommunikációs Tanszékének adjunktusa voltak. A beszélgetés két most megjelent kötet körül forgott: Ignácz Ádám Milliók zenéje - Populáris zene és zenetudomány az államszocialista Magyarországon című könyve mellett többet megtudhatunk az általa szerkesztett A magyar populáris zene története(i): források, módszerek, perspektívák című kiadványról is.
A Glossza második adása meghallgatható Spotify-on, és Soundcloudon.
További információ a Glossza Instagram és Facebook oldalán.